La vie à la campagne

Laat je vakantie niet verpesten door een hittegolf!

Vroeger was het glashelder: ’s winters schaatsen, in het voorjaar een lentezonnetje, april deed wat hij wilde en met een beetje geluk konden we in juli en augustus barbecueën in de tuin en een dagje naar het strand.


Maar nee, zo helder is het al lang niet meer. Dat geldt voor de lage landen en dat geldt ook voor Frankrijk, hoewel daar natuurlijk doorgaans al niet geschaatst werd. En dus ziet ook je vakantie er misschien anders uit dan je eigenlijk had bedacht en kom je in een Franse hittegolf terecht. Wat kun je eraan doen om je vakantieplezier er niet al teveel door de hitte te laten beïnvloeden?

Onze belangrijkste tip: Laat je inspireren door de bevolking van Zuid-Europa, die al veel langer dan wij noorderlingen gewend zijn aan hitte en droogte!


‘Als ik dan door die Franse dorpjes rijd en ik zie al die luiken die potdicht zitten, dan vind ik dat zo ongezellig!’ horen we onze Nederlandse gasten vaak zeggen. Die luiken zitten er niet voor niets! In de winter houd je er de kou mee buiten en zomers is het een perfect hitteschild. ’s Ochtends vroeg en ’s avonds laat zet je de luiken en de ramen wijd open – even doorluchten! - maar daarna: dicht! Binnen blijft het lekker koel en je doet gewoon een lampje aan. Beeld je dus voortaan maar in dat achter die ‘ongezellig’ gesloten luiken hele families genieten van de koelte, lekker lang lunchen en misschien nog een klein middagslaapje doen.


Ja, wat heb ik aan dat verhaal over luiken, ik heb een safaritent gehuurd… Natuurlijk, dat is anders, maar het idee erachter blijft hetzelfde: op het heetst van de dag houden we ons koest, genieten we van lekker uitgebreid eten en proberen we een beetje te luieren in de schaduw…


Mindset? Ja natuurlijk! ‘Voor een Hollander is alles boven de 34 graden niet te doen!’ schreef een gast ons toen hij had gezien dat er tijdens zijn vakantie een hittegolf zou zijn. Tja, als je je aan die ‘waarheid’ vasthoudt, dan wordt het natuurlijk wel lastig om zo’n hittegolf een beetje positief door te komen.

En dan het dagritme… Waarom wordt er in Zuid-Europa zo ‘karig’ ontbeten? Waarom wordt er zo uitgebreid en lang geluncht? Waarom gaat de keuken van de meeste Franse restaurants pas om 7 uur ’s avonds open? En die in Spanje nog later? Laten we leren van de Zuideuropese cultuur en die Hollandse ‘rust en regelmaat’ even proberen los te laten tijdens de vakantie.


Snel en licht ontbijten en dan lekker genieten van de ochtendkoelte. Dorpjes en marktjes bezoeken om een uur of 10, niet tegen twaalven. Uitgebreid lunchen op een schaduwrijk terras (of misschien wel liever binnen in de ‘salle climatisée!). Kleurboek mee voor de kinderen en lekker 2 uur aan tafel blijven hangen, niet voor niets de favoriete middagbesteding van menig Franse familie tijdens de vakantie.


‘We gingen om 1 uur naar het meertje van Montcuq en er waren alleen maar een paar Hollandse families!’. Niet zo gek… de Fransen zitten dan net aan de lunch (achter de gesloten luiken of in de ‘salle climatisée) en pakken de strandtas echt niet voor 4 of 5 uur. Niet voor niks is de kans op een zonnesteek het grootst op het heetst van de dag. Misschien drie keer per dag een kwartiertje het zwembad in, in plaats van urenlang in het water in de volle zon?


Tenslotte nog wat tips om het voor de kids (en jezelf) gemakkelijker te maken: maak het 'leuk & spannend' voor het gezin! We gaan samen 'surviven'! Middagslaapjes onder een boom of in de koelte van de rijdende auto. Lekkere hapjes meenemen van de markt om de lunch een beetje uitgebreider te maken dan we gewend zijn. Niet die snelle Hollandse boterham maar meloen, Franse kazen, tapenades, salade, met een baguette erbij natuurlijk. Spelletjes, (voor)leesboeken, kleurplaten en stickervellen voor de ‘rustige uren’. Vooral zelf niet te veel zuchten dat ‘het niet te doen is’ en ook lekker meedoen aan de siësta. En dan vanaf een uur of 4 met nieuwe energie gaan genieten van de avonduren: lekker nog even zwemmen, een korte wandeling door het bos, genieten van de zonsondergang, een beetje later eten... profiteren van de afkoeling tijdens de avonduren en de zon die net iets minder hard schroeit dan op het midden van de dag.


En dan hebben we toch weer een topdag gehad!